Pedagogisch handelen

Kindvolgend werken voor pedagogisch professionals Pedagogisch handelen? Dat is jullie basishouding. Maar soms lopen medewerkers tóch vast, ondanks alle gezamenlijke kennis en ervaring. Zullen wij jullie weer vooruit helpen? Vertel ons wat je wilt leren, dan ontwikkelen wij een maatwerk training.

Rooster:

  • maandag, woensdag, donderdag en vrijdag, 13.30 – 18.00 uur
  • avonduren en weekenden in overleg

Aantal sessies en frequentie: naar behoefte
Locatie: DelendLeren, Rhijngeesterstraatweg

Je team weet hoe het moet

Medewerkers kunnen systematisch werken. Ze dagen kinderen uit tot spel, onderzoek en interactie. Ouders zijn welkom voor een praatje en advies, en het hele team draagt de pedagogische visie uit.

Maar soms loop je toch tegen grenzen aan. Dan kun je wel wat pedagogische aanscherping gebruiken. En dat is precies waar wij je mee helpen.

Waarom een training

Werken in de kinderopvang is geweldig – maar soms ook veeleisend. Misschien zijn er zorgen over een huilbaby. Of een medewerker duikt weg als Die Ene Ouder weer komt klagen. Of: twee collega’s botsten steeds, omdat hun inzichten en werkwijze verschillen.

In de training Pedagogisch handelen gaan we samen aan de slag om zulke problemen uit te pluizen en op te lossen. Dat geeft niet alleen zelfvertrouwen aan het team, maar heeft vooral een positief effect op de kinderen die je begeleidt.

Voor wie

DelendLeren traint professionals in de kinderopvang die graag verder kijken dan hun bestaande kennis en ervaring. We zijn er voor de medewerkers die zich realiseren dat zij de volwassenen van de toekomst begeleiden. En dat je als professional in beweging moet blijven.    

Of je nu net begint aan je carrière of al jarenlange ervaring hebt: met onze hulp ontwikkel je kennis en vaardigheden die je direct toepast op de groep en in je team.

Voornaam Achternaam, Functie, Organisatie

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem.

Voornaam Achternaam, Functie, Organisatie

Waar helpen we je bij?

Jullie vraag is leidend, maar hieronder vind je alvast enkele voorbeelden van thema’s waarbij we ondersteunen:

Pedagogische kaders          

Leer hoe je de pedagogische kaders voor de opvang van 0- tot en met 4-jarigen implementeert in je team.

Baby’s op de groep 

Stimuleer de ontwikkeling van de baby’s op de groep, met een geborgen omgeving, veilige aanraking en goede oudercommunicatie.

Slapen in de kinderopvang

Hoe kan jij als pedagogisch medewerker bijdragen aan de slaapbasis van een kind? Je leert het met onze liefdevolle werkwijze.

Stimuleren van zelfstandigheid

Ontdekt strategieën om de zelfstandigheid en autonomie van kinderen te bevorderen. Zodat ze zelfvertrouwen en vaardigheden ontwikkelen voor het leven.

Kinderen en hun emoties

Leer hoe je kinderen kunt ondersteunen bij het begrijpen en reguleren van hun emoties. En ontdek hoe je zelf kunt reageren op emotionele en stressvolle situaties.

Samenwerking met de ouder

Ontwikkel vaardigheden om effectief te communiceren en samen te werken met ouders en verzorgers. Want jullie partnerschap is bepalend voor de ontwikkeling van het kind.

Effectieve communicatie met kinderen

Leer hoe je op een respectvolle en duidelijke manier kunt communiceren met kinderen, zodat je behoeften begrijpt en effectief kunt reageren.

Ander gedrag

Hoe ga je om met gedrag als ruzie, slaan of bijten? Ontdek de handreikingen voor de omgang met ander gedrag, en leer je te verplaatsen in het kind.

Hechting

Hoe hechten kinderen zich? Aan hoeveel personen kan een kind zich maximaal hechten? Ontdek hoe jij ervoor zorgt dat het kind veilig gehecht is op de opvang.

Altijd maatwerk

Geen team is hetzelfde. En de ene collega heeft een heel andere kijk op de groep en het werk dan de andere. Daarom serveren we geen one-size-fits-all-training. We luisteren eerst naar jullie wensen en ideeën, en maken dan een matchend voorstel.

Jullie tijd is kostbaar. Dus onze training moet aansluiten bij jullie praktijk, zodat je na de training voelt: “Ja, híer kan ik morgen meteen wat mee.”  

Werkwijze

  1. Kennismaking.
    We beginnen met een vrijblijvend gesprek om jullie wensen en doelen boven water te halen.
  2. Samenwerkingsvoorstel.
    Je krijgt een voorstel op basis van ons gesprek, met daarin de inhoud, de duur en de investering.
  3. Overleg en uitvoering.
    We bellen je over ons voorstel. Gaan we samenwerken? Tof! Dan leggen we de agenda’s naast elkaar voor de planning en de uitvoering.
  4. Trainen en nazorg.
    Na de training bellen we je voor de evaluatie en de follow-up, zodat je de nieuwe kennis en vaardigheden ook echt uitrolt in de praktijk.

Voornaam Achternaam, Functie, Organisatie

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem.

Voornaam Achternaam, Functie, Organisatie

En het effect?

  • Je krijgt inzicht in jullie normen en waarden, en wat dat betekent voor je rol
  • Je oefent met communicatietechnieken, zoals feedback geven en ontvangen
  • Je verliest minder energie, omdat de begeleiding beter effect heeft
  • Je kunt grenzen stellen en meebewegen, zonder het contact met jezelf of de ander te verliezen

Jullie staan als team weer stevig op de groep, omdat het zelfvertrouwen gegroeid is. En je wordt hechter, omdat alle neuzen weer dezelfde kant op staan.

Veelgestelde vragen

Absoluut. We werken met en voor alle niveaus, van stagiaires tot doorgewinterde seniors.

We trainen minstens een dagdeel. De teamvraag bepaalt hoeveel meer dagdelen zinvol zijn. Je leest het straks allemaal in ons onderbouwde voorstel.

Helaas niet. We willen alle zintuigen activeren en de hele mens zien. Daarbij: we oefenen met situaties uit jullie eigen praktijk, en dat kan alleen maar als we fysiek bij elkaar zijn.  

DelendLeren traint altijd met twee trainers. Vier ogen zien meer dan twee, en we brengen dubbele expertise mee. Daarnaast kunnen we een groep gemakkelijk splitsen en begeleiden met twee trainers.

Randy Schneider

Randy Schneider is HBO verpleegkundige, Universitair Pedagoog, Systemisch coach en Energetisch (kinder)coach. Ze is eigenaar van kinderdagverblijf Tomtiedom en heeft 25+ jaar ervaring in de kinderopvang. Randy’s visie op leren en ontwikkelen: “Leren doe je samen: je hebt de ander nodig om jezelf te ontwikkelen. Daarom let ik altijd op de groei van het complete team.”

Eva Holthuis

Eva Holthuis is HBO pedagoog en Systemisch coach. Ze is eigenaar van kinderdagverblijf Tomtiedom en heeft 25+ jaar ervaring in de kinderopvang. Eva over leren en ontwikkelen: “Leren en spelen horen bij elkaar, als een sleutel en een slot. Lachend leren geeft een boost aan je ontwikkeling.”

Info, kennismaken & offerte

Meer weten? Even overleggen? We zijn benieuwd naar jullie, dus laat gerust van je horen. Vul hieronder je gegevens in, en dan nemen we binnen 2 werkdagen contact met je op.

Liever direct bellen of appen? Dat mag ook, op nummer 06 - 26 73 26 83.



Kennismaken met DelendLeren

Ja, ik wil even contact met DelendLeren

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Ik heb een vraag als: